מחקרים הראו שכבר מגיל 45 אנשים מתחילים לסבול מבעיות זיכרון ספציפיות או בעיות קוגנטיביות כלליות ושכיחותן גבוהות יותר אצל גברים מאשר נשים. הסיבות לבעיות הזיכרון שונות ומגוונות.

 

בעיית זיכרון משויכת לתפקודים מוטוריים, קוגנטיביים ורגשיים. הזיכרון מורכב משלושה תהליכים:  קליטה, אחסון ושליפה.

בעיות זיכרון יכולות לנבוע או להיווצר בכל אחד מתהליכי הזיכרון: זיכרון לטווח קצר, או לטווח הארוך.

במוח ישנם מיליארדים של תאי עצב שאחראים למעשה על כל הפעולות היומיומיות שאנו עושים, לרבות הזיכרון והיכולת הקוגניטיבית. עם השנים חל תהליך ניווני של תאי העצב במוח וכתוצאה מכך חלה בין השאר פגיעה בזיכרון. 

במחקרים שבוצעו בשנים האחרונות, מדברים על כך כי בכדי לשמר את הזיכרון והיכולת הקוגטיבית יש להפעיל את המוח כמה שיותר ולאמץ אותו באתגרים חדשים. מאמץ מוחי כזה מהווה גירוי המשפיע גם על יצירת קשרים עצביים חדשים. דוגמאות לגירויים מוחיים מומלצים – ללמוד דבר חדש (!) זה יכול להיות לימוד תיאורטי, למידה על כלי נגינה ואפילו למידת ריקוד, פתרון של חידות, קריאת ספרים וכו׳.

למעשה, כשאנו מפסיקים לאמץ את המוח, מעט קשרים עצביים חדשים נוצרים, וכתוצאה מכך יכולות אישיות – קוגניטיביות, נפגעות. למשל הזיכרון נחלש, מהירות התגובה יורדת, הריכוז נחלש. אפשר לדמות את זה לשריר, כידוע במידה ולא נשתמש בו, הוא יהיה יחלש יותר ויותר עם הזמן.

אז איך נזהה בעיית זיכרון?

אם חזרתם על מנת לבדוק שכיביתם את הגז, אם ניסיתם להציג קולגה ושמו עמד לכם על קצה הלשון, אם ביליתם שעות בחיפוש אחר חפץ שזה עתה הנחתם, הרי שחוויתם בעיית זיכרון. תסמינים נוספים של ליקויים בזיכרון הם: בלבול או חוסר התמצאות בזמן, קושי בפתרון בעיות יומיומיות,הפחתה ביכולת הרטורית ,קשיים במציאת מילים בזמן שיחה ונטייה לשכוח דברים שקרו ביממה האחרונה.

קיימים מספר גורמים המשליכים על בעיית זיכרון כמו: חרדה, דיכאון, תורשה, מחלות נוירולוגיות, תרופות, חוסר גירוי של פעילויות במוח.

כאשר אנו שוכחים מידע כלשהו שזה עתה נאמר לנו, ואם זה קורה בתדירות גבוהה, הרי שזו פגיעה בתפקוד היומיומי וכתוצאה מכך גם הבטחון העצמי יורד. הריכוז שלנו הוא גם אחד מהמאפיינים של ירידה בזיכרון. למשל, כשאנו שומעים את הנאמר על ידי מישהו אך המחשבה נודדת למקום אחר, מה שיקרה זה שלא נצליח לשמור בזיכרון את המידע וגם אז נאמר כי אנחנו לא זוכרים את הדברים שנאמרו (בעוד שהבעיה קשורה לריכוז במקרה זה ופחות לזיכרון).

טיפ! רוצים ריכוז טוב יותר?  הפנו תשומת לב גדולה יותר לפרטים הקטנים ונסו להפנים את מהמידע שנקלט (שינון, חזרה על המידע בקול רם, כל תהליך שהוא שיעזור לכם לזכור את הפרט). כמובן שזה לא קל ולכן תוכנת אטנמיינד מכילה מגוון תרגילים יעודיים לצורך שיפור הריכוז.


איך נטפל בבעיית זיכרון?

בגלל תהליכי המוח המורכבים לא ניתן לרפא באופן מוחלט בעיית בזיכרון אבל כן ניתן לשפר בצורה משמעותית את הזיכרון שלנו ולהפחית קשיים כלליים בזיכרון ללא קשר לגיל, הגורם הכי משמעותי למניעה ולהגנה על מוחנו והתפתחות בעיית בזיכרון ודמנציה הוא תרגול המוח. אימון ותרגול יגרמו לשיפור לכל אדם החווה בעיות בזיכרון פעילויות כמו: פעילויות גופניות ,תזונה נכונה, אימונים בעזרת תוכנות מחשב.

תוכנת AttenMind מבית AttenGo הינה תוכנה לשימור ושיפור הזיכרון והיא באה לענות על בעיות בזיכרון אותה חווים גילאי 50+. AttenMind כוללת שני מודולים של פעילויות: האחד שיפור קשב והריכוז  והשני מודול תרגילי זיכרון, למודול תרגילים לכל היבטי הזיכרון.

בפעילויות של AttenMind עובדים על הפרמטרים החשובים ביותר בתהליך הזכירה  והכוללים:

יכולת ריכוז גבוהן ,עיבוד מהיר באמצעות הזיכרון הפעיל (נקרא גם: זיכרון עבודה), איחסון לזיכרון טווח קצר, שליפה מהזיכרון – וכל זה תוך כדי שימת דגש על זמן תגובה (חשוב מאוד להשגת כישורים קוגנטיביים טובים).

המלצה לסיום: שיפור הזיכרון – בעזרת אימון קוגניטיבי ותרגילי זיכרון שנבנו למטרה זו. תוכנית אטנמיינד AttenMind היא דרך מצויינת, קלה ונוחה לאימון קוגניטיבי המיועד לבעיית זיכרון, וכל זה מהמחשב בבית!


הערה: אתר זה ותכניו אינם באים כתחליף לטיפול וייעוץ רפואי מקצועי!

חייג עכשיו!
סגירת תפריט
דילוג לתוכן