בעיות זיכרון בגיל צעיר

בעיות זיכרון בגיל צעירכולנו חווים בעיות זיכרון פה ושם, אך מתי מדובר על בעיה משמעותית הדורשת התייחסות רצינית? האם אדם בגיל 30 שחווה קשיים בזיכרון נמצא תחת אותה קטגוריה של אדם בגיל 60 לחייו? חד משמעית לא! ננסה בהמשך להבהיר כמה נקודות חשובות שמבדילות בין בעיות זיכרון בגיל צעיר לעומת הגיל המבוגר ונציג מה אפשר לעשות בנדון.

מהם בעיות זיכרון בגיל צעיר?

צעירים נחשפים מידי יום למגוון גירויים ואתגרים קוגניטיביים, הקשורים לחשיבה, למידה, שימוש בזיכרון, כמו גם ריכוז, תפיסה וכדומה.

בגיל צעיר זה אופייני מאוד להימצא בסביבה בה לומדים דברים חדשים:

למידה אקדמית במסגרת אוניברסיטה, קורס או אפילו למידה במקום העבודה.

עולמנו רב הגירויים מעמיס עלינו פריטי מידע רבים אותם אנו צריכים לזכור.

אצל אנשים שונים יכולת הזיכרון או יותר נכון קיבולת הזיכרון שונה.

בעוד אחד מסוגל לזכור מידע רב חדש שזה עתה שמע, אדם שני יזכור רק מחצית מהדברים. כלומר, הקושי לזכור, קיים אצל כולנו במידה זו או אחרת, אך מתי מדובר על בעיה אמיתית? על כך נדבר במאמר זה.

קשב וריכוז – סיבה שכיחה לבעיות זיכרון בגיל הצעיר

אחת הסיבות המרכזיות לאותן בעיות זיכרון בגיל צעיר, נובעת בין היתר מהימצאותן של בעיות קשב וריכוז או בשמן הפרעות קשב וריכוז adhd . בעיות אלו ממשיכות בגיל המבוגר וללא טיפול או מודעות הן מהוות מכשול חזק בחיי היומיום של המבוגרים.

מדובר למעשה בתסמונת פיזיולוגית נוירולוגית מרגע היוולדנו.

רק בשנים האחרונות החלו לדבר עליה ובעיקר לאבחן אותה וכך רבים מהמבוגרים קיבלנו מענה לכל אותן בעיות אותם חוו בגיל הצעיר.

הידעת? יש גם בעיות ריכוז הנובעות כתוצאה מהסביבה – יש לזכור כי אנו נמצאים בעידן הטכנולוגי, בו כל המידע זמין ובאופן דיי מיידי, עד כדי יצירת עומס גירויים הגורמים להסחות דעת. מצב זה לכשעצמו יוצר מעמסה על המערכת הקוגניטיבית שלנו ומביא אותנו למצבי בלבול ושכחה שתורמים להפחתת תשומת הלב ובכך לקשיים בקליטת ועיבוד המידע. ניתן להבין זאת על ידי דוגמה מעולם המחשב שלנו: אם תפתחו הרבה תוכנות בו זמנית במחשב, המחשב יתקשה לעבוד ואפילו יקפיץ הודעה המתריעה על קושי בהעלאת נתונים.

קיבולת הנתונים שהמחשב יכול להכיל בו-זמנית הוא מוגבל.

כך קורה גם במוח של האדם! כאשר מגיעה כמות אינפורמציה גדולה מידי בבת אחת, קשה למוח לעבד אותו ולקלוט את כולו.

עומס רגשי – אוייב הזיכרון

לא רבים יודעים, אבל כאשר אנו לחוצים, מתוחים, דואגים, סובלים מדיכאון – הדבר משפיע על היכולת שלנו לזכור דברים ולבצע פעולות חשיבה אשר חיוניים לתפקוד היומיומי. אין זה פלא, כי כאשר מוחנו עסוק בדאגה מכל סיבה שהיא, הוא לא פנוי לבצע תהליכי שימור והפנמה בזיכרון. לכן, בעת משבר, תקופת לחץ וכדומה, אל תעמיסו על עצמכם דאגה נוספת כי אתם לא זוכרים היטב. פשוט הביאו בחשבון שכאשר המשבר יעבור, כך גם בעיות הזיכרון.

יש פתרון לבעיות זיכרון בגיל הצעיר

ככל שנקדים לעבוד על שיפור בעיות הזיכרון בגיל צעיר, ככה נשפר את תפקודנו בגיל מבוגר יותר ואף נוריד את הסיכוי לשכיחותן של מחלות הפוגעות ברכישת ידע וזיכרון כמו: אלצהיימר, דמנציה ו-M.C.I- הפרעה קוגניטיבית קלה. מעבר לכך, גם כאשר נגיע לגיל השלישי וזיכרוננו יתחיל לדעוך כחלק מתהליך פיזיולוגי קיים, לפחות נקודת המוצא שלנו מבחינת כמות הקשרים העצביים במוח בין התאים תהיה גבוהה. כלומר, יכולותיו הקוגניטיביות של אדם שטיפל בעיות זיכרון בגיל צעיר לעומת מי שלא, תהיה טובה יותר ועל כן יוכל לתפקד באופן משמעותי וחיוני יותר גם לעת זקנה.

שיטת האימון המוחי לשיפור תהליכי הזיכרון:

מחקרים בתחום רכישת ועיבוד מידע והשפעתם על הזיכרון, מציגים נתונים שמראים כי ביצוע תרגולי חשיבה למוח באופן עקבי כשגרת חיים תורמים לשיפור כללי בזיכרון ואפילו מונעת בעיות של נסיגת זיכרון בגיל מתקדם. מעבר לכך, מחקר שבדק את יעילות משחקי המחשב על שיפור יכולות הזיכרון (מתוך-Neuroepidemiology Journal), הציג לדברי פרופ' ניר גלעדי (מנהל המחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי תל-אביב): "כי אימון קוגניטיבי על מחשב שיפר את היכולות הקוגניטיביות, אולם אימון בתוכנות מחשב ייעודיות, הביא לתוצאות טובות יותר".

דוגמה לאימון שכזה קיים בתוכנת AttenMind. כל מה שנדרש הוא להקדיש לאימון 30 דקות במשך 3 ימים בשבוע. אם תתמידו כך באופן עקבי, תוכלו לשפר את יכולות הזיכרון שלכם ובכך לעקב ואף למנוע, נסיגה קוגניטיבית בעתיד. אחד היתרונות בתוכנה זאת מצויה בעובדה כי ניתן לתרגל איתה בכל מקום המחובר לאינטרנט, על כן אין מגבלת ניידות בעת שימוש בתוכנה. כמו כן, ב-AttenMind מאמינים בחשיבות הדרכה וקשר אישי. לכן, בכל שלב של שימוש בתוכנה ילווה אתכם נציג החברה, ידריך ויסביר ואף ייתן המלצות לשיפור. להתנסות בתכנית AttenMind לחץ כאן.

>> לקריאה נוספת : מאמרים בנושא שיפור הזיכרון